Vuokrasopimus digitaalisesti – Rettan verkkokauppa nopeuttaa ja helpottaa vuokrausta 

Retta Management avasi huhtikuussa 2023 vuokra-asuntojen verkkokaupan. Perinteisen, ammattitaitoisten vuokravälittäjien tarjoaman vuokraustoiminnan rinnalle julkaistu verkkokauppa on Rettan vastaus kuluttajakäyttäytymisen kehitykseen sekä vuokramarkkinoiden muutoksiin. Vaivattomasta palvelusta hyötyvät kaikki: kiinteistönomistajat saavat asunnoilleen parhaan mahdollisen käyttöasteen, vuokralaiset taas voivat vuokrata asunnon heti tyytyväisyystakuulla ja ilman jonottamista. 

Retta tarjoaa ensimmäisenä managerina Suomessa vuokra-asuntojen verkkokaupan kiinteistönomistajille. Kiinteistöjen käyttöasteet ja tuotot pysyvät korkeammalla, kun vuokrauksesta on tehty helppoa vuokralaisille. Verkkokaupan kautta vuokrasopimuksen voi tehdä 24/7, mistä päin Suomea tahansa. 

”Vuokra-asuntoja on tällä hetkellä runsaasti tarjolla ja hyvistä vuokralaisista käydään kovaa kilpailua. Meidän tehtävämme on tarjota kilpailuetua meidät kumppanikseen valinneille kiinteistönomistajille ja auttaa heitä löytämään hyvät vuokralaiset omiin kohteisiinsa. Uusi verkkokauppa tuo asiakkaidemme vuokra-asunnot kattavasti ja helposti vuokralaisten ulottuville. Samalla pystymme tarjoamaan aidosti monikanavaista palvelua asuntojen vuokraajille”, Retta Managementin asuntopalveluiden johtaja Heidi Joutsenkunnas taustoittaa.  

Verkkokauppa on vaivaton tapa vuokrata asuntoja ajasta ja paikasta riippumatta 

Kuluttajakäyttäytyminen on viime vuosina muuttunut, ja digitaalinen asiointi lisääntynyt jatkuvasti myös asuntomarkkinoilla. 

”Asunnon etsiminen tapahtuu jo nyt netissä”, sanoo Retta Managementin kehitysjohtaja Paavo Karlin. ”Rettan verkkokaupan myötä myös vuokrasopimuksen voi solmia suoraan verkossa. Aiemmin vuokralaisehdokkaan on pitänyt ensin täyttää asuntohakemus.” 

Karlin näkee, että asuntovuokrauksen verkkokauppapalvelusta hyötyvät kaikki, niin vuokralainen kuin vuokranantajakin. 

”Kiinteistönomistajan näkökulmasta verkkokauppa merkitsee potentiaalisesti parempaa vuokratuottoa, koska asunnot vuokrataan nopeammin. Vuokralaisen näkökulmasta asunnon vuokraaminen verkkokaupassa on vaivatonta.” 

Joutsenkunnas näkee verkkokaupan etuna sen, että se on aina vuokralaisen käytettävissä, ajasta ja paikasta riippumatta.  

”Moni arvostaa sitä, että asiat voi hoitaa ilman odottelua omien aikataulujen puitteissa. Haluamme varmistaa, että asuntovuokrauksen prosessi on mahdollisimman helppo ja uuden verkkokaupan myötä pystymme tarjoamaan ympärivuorokautista palvelua ja tavoittamaan laajasti asuntojen etsijät.” 

Vahva tunnistautuminen pitää huolen vuokralaisen identiteetin ja luottotietojen varmistamisesta. 

Retta on pilotoinut palvelua rajatulla alueella, ja palvelua käyttäneiden asiakkaiden palaute on ollut erittäin positiivista. Eräs asunnon vuokrannut totesi palautteessaan: ”Vihdoinkin palvelu, joka toimii”.   

Lue, miksi nykyisessäkin markkinatilanteessa asuntosijoittaminen kannattaa. 

Rettan verkkokaupassa vuokralaista palvellaan kattavasti 

Verkossa tapahtuvan vuokrauksen lisäksi uudet vuokralaiset pääsevät nauttimaan monista muista palveluista. Asiakaskokemus on kilpailuvaltti, ja siksi Retta panostaa digitaalisen palvelukanavan lisäksi siihen, mitä tapahtuu vuokrasopimuksen solmimisen ja muuton välissä. 

”Viestimme vuokralaiselle ja muistutamme, mitä hänen kulloinkin tulee tehdä, mahdollisimman selkeästi. Siten kaikki sujuu mahdollisimman jouhevasti, niin ennen muuttoa kuin itse muuttopäivänäkin”, Karlin kertoo. 

Verkkovuokrauksen palveluun kuuluu: 

  • mahdollisuus varata autopaikka, jos kohteessa on niitä vapaana 
  • Rettan aktiivinen ja ajantasainen asiakasviestintä muuttoon liittyvistä asioista. 

Tulevaisuudessa verkkokaupan palvelua on tarkoitus laajentaa muun muassa: 

  • kuriiripalveluun, joka toimittaa uuden asunnon avaimen kotiovelle 
  • muuttoavun tilaukseen. 

Digitaalinen vuokraaminen yleistyy – perinteisetkin tavat säilyvät rinnalla 

Retta on panostanut digitaalisiin palveluihin, mutta näkee perinteisen palvelun yhä arvokkaana osana vuokra-asuntomarkkinaa. Vaikka kuluttaja voi solmia vuokrasopimuksen itsepalveluna, Retta tarjoaa mahdollisuuden vuokrata asunnon myös täyttämällä hakemus, jonka välittäjä käsittelee. 

”Kehitämme ja modernisoimme myös perinteisen vuokrauksen prosesseja, jotta vuokraaminen hakemuksenkin kautta on intuitiivista ja yksinkertaista”, Retta Managementin asuntovuokrauksen johtaja Jussi Lindholm kertoo.  

Verkkoasiointi ja perinteinen välittäjien tarjoama palvelu kulkevat rinta rinnan ja täydentävät toisiaan. Jatkossakin vuokralainen pääsee katsomaan asuntoa etukäteen, minkä lisäksi hänellä on kolme päivää aikaa purkaa vuokrasopimus, jos mieli muuttuu. 

”Meille on tärkeää pystyä tarjoamaan sekä vaivaton digitaalinen palvelukanava että asiantuntevat välittäjät, jotka palvelevat asiakkaita henkilökohtaisesti ja vastaavat asuntoa koskeviin kysymyksiin”, Lindholm kertoo.  

Myös Rettan sisäisiä prosesseja kehitetään esimerkiksi niin, että välittäjien työ on sujuvampaa eikä järjestelmissä tarvitse tehdä turhia klikkauksia. 

”Haluamme tarjota työntekijöillemmekin modernit ja tehokkaat työvälineet.” 

Lue myös: Kokeneet asuntovuokrauksen ammattilaiset optimoivat kiinteistöjen tuoton 

 Kysy lisää Rettan verkkokaupasta 

Haluatko kuulla lisää asuntovuokrauksen verkkokaupasta ja millä muilla keinoin voimme auttaa asuntorahastosi vuokrauksessa? Retta Managementin asiantuntijat auttavat ammattimaisia kiinteistösijoittajia löytämään vuokralaiset kiinteistöihinsä ja takaamaan tyytyväiset asiakkaat! 

Retta Management  

Kehitysjohtaja Paavo Karlin, paavo.karlin@retta.fi 
Johtaja, asuntovuokraus Jussi Lindholm, jussi.lindholm@retta.fi