{{ result.type_rendered }}
Asioi sähköisesti
OmaRetta-palvelu on sähköinen palvelukanava vuokralaiselle asumisen asioiden hoitoon. Huom! Palvelu ei ole käytössä Ilmarisen ja LähiTapiolan vuokralaisille.
Yhteystiedot
Löydä paikallisen asiakaspalvelun sekä vuokravälittäjien yhteystiedot. Asuntovuokrauksen asiantuntijamme palvelevat sinua vuosien kokemuksella.
Jätä asuntosi vuokralle
Autamme mielellämme sinua löytämään luotettavan vuokralaisen asunnollesi. Jätä yhteydenottopyyntö ja välittäjämme on sinuun yhteydessä pian!
Valtakunnallinen asiakaspalvelu
Tiedustelut asunnon vuokraukseen liittyvissä asioissa:
010 228 5555asuntovuokraus@retta.fi
Tiedustelut asumisen aikaisiin kysymyksiin liittyen:
010 228 5000asiakaspalvelu.rm@retta.fi
Asiakaspalvelun aukioloajat:
ma-ti 8-16, ke 9-16, to-pe 8-16
Retta Managementin asiakaspalvelu on auki kuun viimeinen ja kuun ensimmäinen arkipäivä klo 18 asti.
HUOM. Asiakaspalvelu poikkeuksellisesti suljettuna järjestelmäpäivityksistä johtuen alla olevana ajankohtana:
21.11.2024, klo 15:00 – 25.11.2024, klo 8:00
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestäsi!
Asuntovuokrauksen asiantuntijamme palvelevat sinua vuosien kokemuksella. Valitse lähin toimipisteesi ja löydä oman alueesi yhteystiedot. Voit asioida kanssamme helposti myös sähköisesti.
OmaRetta on palvelukanava asumisen asioittesi hoitoon, jossa voit hoitaa asiasi nopeasti itsepalveluna. Palvelusta voit kätevästi tilata asiakirjoja, päivittää osoitetietosi, tehdä vikailmoituksia huollolle tai muutostyöilmoituksen remonttia varten sekä tarkastella maksutietojasi ja taloyhtiön pöytäkirjoja.
Asuntohakemus tulee uusia 3 kuukauden välein
Rettan hakijarekisterissä on useita tuhansia asunnonhakijoita, minkä vuoksi emme valitettavasti voi arvioida tarkkaa aikaa asunnon saamiselle. Tarjonta vaihtelee suuresti eri paikkakuntien välillä
Vuokra-asunnon hakijan luottotietojen tulee olla kunnossa ja hänellä tulee olla riittävä vuokranmaksukyky.
Huoneistojen omistajat pääsääntöisesti arvostavat ja valitsevat vuokralaisen, joka viihtyy asunnossa mahdollisimman pitkään. Voit erikseen tiedustella, löytyisikö asuntoa lyhempään tarpeeseen (vähintään 3 kk).
Vuokravakuus vaihtelee 0–2 kuukauden vuokran välillä riippuen kohteesta ja huoneiston omistajasta
Voit tutustua vapaihin ja vapautuviin asuntoihin täältä. Kun olet löytänyt sopivan asunnon, voit täyttää asuntohakemus täältä. Jos tarvitset apua asuntohakemuksen täytössä, voit olla yhteydessä Retta Asuntovuokrauksen asiakaspalveluun. Asuntoesittelyihin ja asuntoon liittyvissä kysymyksissä olethan yhteydessä kohteen vuokranvälittäjään. Molempien yhteystiedot löytyvät asuntoilmoituksesta.
OmaRetta-palvelu on Retta Managementin sähköinen palvelukanava vuokralaisille (pl. LähiTapiola ja Ilmarinen) asumisen asioiden hoitoon. OmaRetta-palvelun ominaisuudet kaikille vuokra-asukkaille:
Lisäksi taloyhtiöstä riippuen on mahdollista myös mm:
Tutustu OmaRetta-palveluun täältä. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä asiakaspalveluun.
Avaimia ei luovuteta ennen vuokrasopimuksen alkamista. Avaimet voitte noutaa avainhallintaa hoitavalta taholta vuokrasopimuksella sovittuna muuttopäivänä tai vuokrasopimuksella ilmoitettuna hallintaoikeuden siirtymispäivänä.
Vuokranmaksuun ja muihin maksuihin liittyen voit olla yhteydessä Rettan vuokravalvontaan. Tarkemmat yhteystiedot löydät esimerkiksi laskusta. Tarvittaessa voit tarkistaa tiedot OmaRettasta tai olla myös yhteydessä asiakaspalveluun, josta voimme yhdistää sinut vuokravalvontaa.
Asiakaspalvelu palvelee arkipäivisin klo 8:00-17:00 välillä, tarvittaessa meitä voi lähestyä myös sähköpostilla asiakaspalvelu.rm@retta.fi tai chatissä. Asiakaspalvelun ollessa kiinni sivuillamme sinua auttaa myös chattibotti, joka osaa vastata usein kysytyissä asioissa. Akuuteissa tilanteissa iltaisin ja viikonloppuisin olkaa aina yhteydessä huoltoyhtiöön, tiedot löytyvät kiinteistön ilmoitustaululta tai OmaRettasta.
Normaalit asumisäänet kuuluvat kerrostaloon. Häiritsevä metelöinti kannattaa kuitenkin ottaa puheeksi naapurin kanssa, sillä he eivät välttämättä tiedä aiheuttavansa häiriötä. Naapureille tulee antaa yörauha klo 22:00-7:00 välisenä aikana. Vakavissa häiriötilanteessa tulee soittaa poliisille. Halutessasi voit tehdä häiriöilmoituksen kirjallisesti ja lähettää sen osoitteeseen asiakaspalvelu.rm@retta.fi.
Häiriöilmoitus suomi Häiriöilmoitus englanti
Ehdot avaimien palautukseen liittyen voit tarkistaa vuokrasopimuksesta. Avainten palauksen yhteystiedot voit tarkistaa OmaRettastatai irtisanomisen yhteydessä saamastasi muutto-ohjeesta.
Vuokravakuus palautetaan noin kuukauden sisällä sopimuksen päättymisestä, kun kaikki vuokrasopimukseen perustuvat vuokralaisen velvollisuudet on hoidettu. Vuokravakuus palautetaan irtisanomisilmoituksen yhteydessä annetulle pankkitilille.
Suosittelemme vuokrasopimuksen sähköistä irtisanomista. Lue lisää vuokra-asunnon irtisanomisesta >
Vuokrasopimuksen irtisanominen tulee aina toimittaa vuokranantajalle kirjallisena todistettavasti. Pelkkä sähköposti-ilmoitus ei ole riittävä, koska irtisanomiseen tarvitaan allekirjoitus. Skannattuna lähetetty, allekirjoitettu irtisanomisilmoituslomake hyväksytään.
Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulee sitoutua vuokraamaan asunto vähintään yhdeksi vuodeksi, eli voit irtisanoa asunnon 12 kuukauden kuluttua siitä kun vuokrasopimus on alkanut. Jos sinun kuitenkin tulee irtisanoa vuokrasopimus ennen sopimaasi ensimmäistä irtisanomispäivää, on kyseessä sopimusrikkomus ja olet velvollinen maksamaan vuokranantajalle sopimussakkona 1 tai 2 kuukauden vuokraa vastaavan summan.
Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita tai tästä tai muusta laista muuta johdu.
Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika). Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).
Asuntovuokrauksen asiakaspalvelu ja verkkokauppa ovat poikkeuksellisesti suljettuina järjestelmäpäivityksistä johtuen to 21.11. klo 15:00 – ma 25.11. 8:00. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestäsi!