{{ result.type_rendered }}
Asuinkiinteistöjen ylläpidon merkitys niiden arvon säilyttämisessä ja kasvattamisessa on keskeinen osa kiinteistöjohtamista. Hyvin hoidettu asuinkiinteistö säilyttää arvonsa pidempään ja tarjoaa asukkailleen viihtyisän ja turvallisen elinympäristön.
Kiinteistönhoidon palveluverkoston järjestelmällinen hallinta ja johtaminen ovat avaintekijöitä laadukkaassa ylläpidon johtamisessa. Säännölliset kumppanipalaverit, kiinteistöauditoinnit, asukastyytyväisyyskyselyiden ja vasteaikojen seuranta takaavat palveluiden laadun ja jatkokehittämisen.
Laadukkaan ylläpidon avulla asukkaat viihtyvät, pysyvyys ja vuokra-aste ovat korkeampia, mikä taas tukee kiinteistön taloudellista kannattavuutta. Myös kiinteistön tekninen toiminnallisuus ja turvallisuus säilyvät. Nämä puolestaan auttavat ylläpitämään ja nostamaan kiinteistön arvoa.
”Retta Managementin kehittämällä kiinteistönhoitomallilla optimoidaan kumppaneiden määrä kustannustehokkaasti laadusta tinkimättä. Esimerkiksi kiinteistön teknisiin ja turvajärjestelmiin ja -laitteisiin erikoistuneet kumppanimme vastaavat vuosihuolloista ja niiden raportoinnista omien erikoisalojensa mukaisesti. Raporteista saamme päivitettyä tietoa kiinteistön tekniikan ja järjestelmien käyttöi’istä ja korjaustarpeista kunnossapidon suunnittelun tueksi. Lisäksi laatimamme yhdenmukaistetut sopimusohjelmat antavat paremmat edellytykset niiden johtamiselle”, kertoo johtaja Anssi Tikkanen Retta Managementin ylläpidon johtamisen palveluista.
Kunnossapitohankkeilla huolehditaan kiinteistön arvon säilymisestä ja toiminnallisuudesta. Suunnitelmallisella kunnossapidolla ehkäistään yllättäviä isoja kulueriä, jotka voivat johtua kunnossapidon ja huollon laiminlyönnistä. On aina kannattavampaa huoltaa ja uusia ennakoivasti kuin korjata reaktiivisesti – kun jotain on jo hajonnut. Ammattimaisesti laadittu ja toteutettu PTS yleensä näkyy kiinteistön vikakorjausten vähenemisenä.
Ammattimaisilla kiinteistönomistajilla PTS-laadinnan askelmerkit tulevat yleensä sijoitusstrategiasta. Lyhyemmän aikavälin omistukseen tähtäävissä strategioissa yleensä pyritään investointien minimointiin. Myös kohteet tai salkut, jotka ovat suunnitellun omistusajan loppupuolella yleensä rauhoitetaan ylimääräisten investointien osalta.
”Laadimme, ylläpidämme ja toteutamme kiinteistöjen PTS:t asiakkaan sijoitusstrategian mukaisesti. Huomioimme PTS-hallinnassa myös koko salkkutason korjaustoiminnan volyymin sisältäen myös ennakoimattomat vikakorjaukset ja vuokrataloille ominaiset muuttoremontit. Erilaiset sijoitusstrategiat ovat meille hyvinkin tuttuja ja pystymme ketteränä toimijana reagoimaan myös kesken tilikauden mahdollisiin muutoksiin. Varmistamme hankkeiden ja kustannusten ennustettavuuden ja raportoimme sekä kohde- että salkkutasolla hankkeiden etenemisestä. Viime vuonna toteutimme yli 1100 kunnossapitohanketta, jotka arvoltaan olivat yli 10,5 M euroa”, Tikkanen kertoo.
Isännöitsijän yksi tärkeimmistä tehtävistä on huolehtia asiakasyhtiöidensä talouden johtamisesta. Reaaliaikainen OPEX-kulujen seuraaminen ja budjettipoikkeamaraportointi ovat tulleet osaksi isännöitsijän arkea. Säännöllinen kulutoteumien analysointi ja mahdollisten poikkeamien raportointi pitävät isännöitsijän kohteidensa taloustilanteen päällä.
Hoitokuluja optimoidessa on huomioitava, etteivät kiinteistön toiminnallisuus ja asumisviihtyvyys kärsi. Huolellisesti valikoidut kumppanit, helposti johdettavat ja yhdenmukaiset palvelusopimukset edesauttavat tässä tavoitteessa. Palveluita ja kumppaneita kilpailuttaessa myös ison manageritoimiston volyymietu voi olla merkittävä tekijä.
”Hoitokulujen seurannan ja optimoinnin rooli on korostunut vallitsevassa vuokramarkkinassa. Tähän olemme reagoineet tuomalla isännöitsijöiden käyttöön digitaalisia työkaluja OPEX-seurantaan ja analysointiin. Jatkojalostamme työkaluja entistä kattavammaksi vertailutietoineen ja pystymme tarjoamaan saman datan myös asiakkaidemme käyttöön. Ydintavoite on ollut päästä analyyttisempaan ja ennakoivampaan OPEX-johtamisen malliin”, jatkaa Tikkanen.
Asuinkiinteistöjen ylläpidon johtaminen vaatii kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa huomioidaan kiinteistön omistajan asettamat tavoitteet ja strategia sekä kohde- että salkkutasolla. Laadukkaalla ylläpidon johtamisella luodaan viihtyisä asuinympäristö, joka palvelee sekä asukkaita että kiinteistönomistajia tehokkaasti ja vastuullisesti.
Me Retta Managementilla kannamme kokonaisvastuun asuntosalkun operatiivisesta toiminnasta ja huolehdimme kiinteistön elinkaaresta sekä vuokralaistyytyväisyydestä. Ylläpidon johtamisen palveluihimme kuuluvat kattavasti hallinnon ja kunnossapidon tehtävät, asuntotarkastukset, huoneistoremonttien teettäminen sekä kokonaisvaltainen palveluverkoston johtaminen asuntosalkun arvoa vaalien. Autamme kiinteistön omistajia saavuttamaan tavoitteensa tehokkaasti ja ammattitaitoisesti!
Lisätietoja:
Anssi TikkanenJohtajaRetta Managementanssi.tikkanen@retta.fiPuh. +358 40 143 4450