{{ result.type_rendered }}
Raija Kuusisto on tehnyt vaikuttavan, yli kolmen vuosikymmenen uran isännöintialalla. Hänen matkansa kiinteistöalalla alkoi vuonna 1989, kun hän aloitti kaupallisten opintojensa ohella työt toimistopäällikkönä Seinäjoella.
”Hoidin toimiston yleisiä asioita, laskutusta ja kirjanpitoa,” Raija muistelee. Vuonna 1992 hän otti ensimmäiset isännöintikohteensa haltuunsa, ja siitä lähtien hän on ollut alalla vahvasti mukana. ”Ensimmäiset kohteeni olivat pieniä rivi- ja kerrostaloja, joissa ei ollut suuria teknisiä huolia, vaan isännöitsijänä keskityin enemmänkin hallintoon ja talouspuoleen,” hän kertoo. Nyt, yli 30 vuotta myöhemmin, on hyvä katsoa taaksepäin kuljettua matkaa ja muistella, mikä alalla on muuttunut.
Lainsäädäntö muuttaa isännöintiä
Raijan uran alkuvaiheessa isännöintityö keskittyi enemmän hallinnon ja talouden hoitamiseen. ”Silloin isännöinnin vastuu ja tehtävät olivat pienemmät eikä nykyisen lainsäädännön kaltaisia vaatimuksia ollut”, hän kertoo. Vuosien varrella ala on kuitenkin muuttunut merkittävästi, erityisesti lainsäädännön ja tekniikan kehittymisen myötä. Korjaustoimenpiteet, niiden suunnittelu ja dokumentointi hoidetaan nykyisin aiempaa pitkäjänteisemmin ja yksityiskohtaisemmin. Raijalla itsellään on kaupallinen koulutus, joten talotekniikkaan liittyvissä asioissa hän on tukeutunut teknisiin asiantuntijoihin sekä opiskellut asioita itse. Kokemuksen tuoma rutiini on lisännyt varmuutta tekemiseen myös erilaisten hankkeiden osalta.
Mappien maailmasta kehittyneisiin järjestelmiin
Lainsäädännön muutosten lisäksi elämä on muutenkin muuttunut nopeammaksi tempoltaan: ”Nykyään odotetaan, että asiat etenevät nopeasti ja viestintämuotoja on monia”, Raija toteaa. Uran alkuvuosina asiakkaat asioivat isännöintitoimiston kanssa puhelimitse tai käymällä paikan päällä. Taloyhtiön laskut kannettiin kirjekuorissa pankkiin maksatukseen ja dokumentit tallennettiin mappeihin. Nykyään suurin osa asioista hoituu netin tai sähköpostin välityksellä ja tiedot tallennetaan järjestelmiin. ”Järjestelmien kehittymisen myötä ja etenkin koronapandemian jälkeen etätyön yleistyttyä työnteon ja yhteydenpidon fyysinen paikka ei ole enää niin määritelty, vaan kaikennäköisiä asioita voi hoitaa lankoja pitkin”, hän lisää.
Selkeä toimenkuva vapauttaa aikaa
Vaikka isännöitsijän rooli ja tehtäväkokonaisuus ovat muuttuneet vuosien varrella, tehtäväkentän laajuudessa on Raijan mukaan vaihtelua myös isännöintitoimistoittain. ”Pienessä porukassa ja varsinkin tilinpäätösaikana on tehty kaikkia isännöinnin tehtäviä. Pienemmissä toimistoissa isännöitsijä saattaa nykyisinkin tehdä autopaikan varauksia ja laskutuksia, Rettalla taas isännöitsijä pääsee keskittymään suurimmilta osin hallitusyhteistyöhön. Asiakaspalvelu hoitaa autopaikan varaukset ja muut juoksevat asiat ja kirjanpito talousasiat”, Raija selventää.Takaisin tuttuun työyhteisöön
Raija on ehtinyt tehdä pitkän uran Rettalla, käydä välissä muualla ja palata takaisin Rettalle kesällä 2025. Tilaisuus paluuseen aukeni, kun entinen kollega Seinäjoen toimistolta siirtyi Rettan sisällä toiselle toimistolle ja hänelle etsittiin korvaajaa. Palatessaan Raija arvosti etenkin sitä, että Rettalla tehtävänjako on selkeä ja asiakaspalvelun sekä kirjanpidon lisäksi isännöitsijän työparina toimivat ammattitaitoiset toimistoisännöitsijät. Lisäksi järjestelmät ja toimintatavat olivat entuudestaan tuttuja, mikä helpotti palaamista. Seinäjoen toimistolta löytyi myös monia tuttuja kasvoja, sillä työyhteisö oli pysynyt yksittäisiä muutoksia lukuun ottamatta ennallaan.
Työyhteisöllä on ollut suuri merkitys Raijan uralla, erityisesti haastavissa tilanteissa. ”On hyvä puhua toisten kanssa ja saada vertaistukea hankaliin tilanteisiin”, hän sanoo. Isännöitsijän tehtäväkentän ollessa erittäin laaja, voi kollegalla olla arvokasta tietoa sellaisesta asiasta, jota itsellä ei ole vielä tullut vastaan lainkaan.
Alan muuttuessa jatkuvasti Raija kokee tärkeäksi, että muutoksiin pyrkii sopeutumaan. ”Jos jotain muutosta on tulossa ja tietää, että siihen ei voi vaikuttaa, se pitää pyrkiä ottamaan mahdollisimman nopeasti vastaan”, hän neuvoo.
Monipuolisuus ylläpitää motivaatiota
Raijan mukaan isännöintiala on monipuolinen ja tarjoaa jatkuvasti uusia haasteita. ”Kolmenkymmenen vuodenkaan jälkeen ei voi sanoa, että nyt olen nähnyt kaiken, vaan aina tulee jotain uutta,” hän sanoo. Tämä jatkuva muutos ja oppiminen ovat pitäneet Raijan motivoituneena vuosien varrella. ”Muuttuvuus poistaa liian rutinoitumisen”, hän lisää. Raija on erityisen ylpeä siitä, että on onnistunut hoitamaan työnsä oikea-aikaisesti ja yhtiöjärjestyksen sekä lakien mukaisesti. ”Hallitusyhteistyö on ollut pääosin sujuvaa”, hän toteaa. Raija kannustaa aloittelevia isännöitsijöitä menemään jokaiseen tilanteeseen avoimin mielin. ”Ala on niin monipuolinen, että koko ajan löytyy uutta opittavaa”, hän sanoo. Hänen neuvonsa itselleen uran alussa olisi ollut: ”Paljon on muutoksia tulossa, mutta pidä pää kylmänä.” Tämä viisaus pätee niin työhön kuin muuhunkin elämään.
Raijan tarina on inspiroiva esimerkki siitä, miten pitkäjänteisyys ja sopeutumiskyky voivat johtaa menestyksekkääseen uraan. Raijan matka osoittaa, että vaikka ala muuttuu ja kehittyy, perusasiat kuten oikea-aikaisuus, yhteistyö ja avoin mieli ovat edelleen avainasemassa menestyksen saavuttamisessa.
Jätä tarjouspyyntö isännöintipalveluista, niin otamme sinuun yhteyttä ja kerromme kuinka voimme olla avuksi.