{{ result.type_rendered }}
Taloyhtiöiden osakeluettelot tulee siirtää vuoden loppuun mennessä digitaaliseen muotoon Maanmittauslaitoksen ylläpitämään huoneistotietojärjestelmään. Velvoite koskee kaikkia suomalaisia asunto-osakeyhtiöitä. Jos taloyhtiö ei tee siirtoa määräajan puitteissa, seuraa myöhästymisestä lisämaksu. Osakeluettelon siirron jälkeen taloyhtiön jokaisen osakkaan tulee hakea oman omistuksensa sähköistä rekisteröintiä, mutta tällä ei ole kiire, ellei osakehuoneisto vaihda omistajaa.
Retta Isännöinti on siirtänyt syyskuussa jo yli 95 % isännöimistään taloyhtiöistä uuteen rekisteriin. Koko maan taloyhtiöiden osalta vastaava luku on 45 %. Retta Isännöinnin kehitysjohtaja Linda Koivunen kertoo, miten Retta Isännöinnissä saatiin mittava hanke onnistumaan jopa etuajassa:
”Meillä oli kaksi tavoitetta, kun lähdimme suunnittelemaan asiakkaidemme siirtämistä huoneistotietojärjestelmään. Ensinnäkin meille oli tärkeää, ettei asiakkaidemme tarvitse kantaa huolta uudesta velvoitteesta, vaan siirto hoidetaan toimestamme hyvissä ajoin ennen määräajan päättymistä ja aiheesta aktiivisesti tiedottaen. Toiseksi halusimme luoda prosessin, joka vie mahdollisimman vähän aikaa isännöitsijöiltämme. Meillä tietojen siirrosta Maanmittauslaitokselle vastasi keskitetty, asiaan vihkiytynyt projektitiimi, jolloin asiakasrajapinnassa työskentelevät rettalaiset pystyivät keskittymään asiakastaloyhtiöidemme arjen hoitamiseen myös tällaisen vaativan projektin aikana.”
Digitaaliset työkalut ja toimivat prosessit loivat pohjan onnistumiselle
Rettassa on jo pitkään digitalisoitu toimintoja ja täydennetty osakeluettelotietoja, mikä mahdollisti hyvän pohjan rakentaa oma prosessi tietojen tarkistamiseen ja siirtämiseen huoneistotietojärjestelmään. ”Tämä on oiva esimerkki siitä, miten uudistumalla luodaan lisäarvoa asiakkaalle ja saadaan asiat hoidettua tehokkaasti. Asiakkaamme voivat myös tämän asian suhteen nukkua yönsä rauhassa.”, Koivunen summaa.
Retta Isännöinnillä on isännöintialan laajin palveluvalikoima. Asiakkaanamme saat paikallisen palvelun ja suuren toimijan edut käyttöösi; Rettan osaavissa käsissä taloyhtiön talous pysyy hallinnassa, hallinto toimii moitteettomasti ja niin arjen asumisen asiat kuin tekniset palvelutkin rullaavat jouhevasti. Taloyhtiön tietoihin ja dokumentteihin on täysi läpinäkyvyys ja sähköinen asiointi on mahdollista 24/7 OmaRetta -palvelumme kautta.
Lue lisää Retta Isännöinnin toimintatavoista ja asiakaseduista.
Onko teidän taloyhtiönne vielä siirtämättä huoneistotietojärjestelmään? Tarjoamme kaikille uusille asiakkaille, lokakuusta 2023 alkaen, osakasluettelon siirtämisen Huoneistotietojärjestelmään veloituksetta.
Jätä meille tarjouspyyntö, niin olemme yhteydessä mahdollisimman pian.
Asuntovuokrauksen asiakaspalvelu ja verkkokauppa ovat poikkeuksellisesti suljettuina järjestelmäpäivityksistä johtuen to 21.11. klo 15:00 – ma 25.11. 8:00. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestäsi!