{{ result.type_rendered }}
Päijät-Hämeen Kiinteistöliitto järjesti Lahdessa Taloyhtiöpäivä 2022 -tapahtuman, jossa palkittiin ensimmäistä kertaa Päijät-Hämeen paras taloyhtiö. Rettan isännöimä Asunto Oy Nastolan Aurinkola suoriutui kilpailussa ensimmäiselle sijalle niin yleisöäänestyksessä kuin palkintoraadinkin valitsemana.
Palkittu Nastolan Aurinkola on paitsi asuinyhtiö, myös historiallinen suojelukohde. Palkitsemisen teemana oli yhteisöllisyys, joka on Aurinkolassa kulkenut mukana läpi yhtiön historian ja on edelleen mukana asumisen arjessa.
”Taloyhtiömme vahva yhteisöllisyys on rakentunut sen historian vahvistamana jo rakennusvaiheessa, kun Aurinkolinnaa saneerattiin ryhmärakennushankkeena asuinkäyttöön. Puhummekin aina mieluiten ”aurinkolinnalaisista” osakkaiden tai asukkaiden sijaan. Myös isännöitsijä lasketaan tietenkin mukaan aurinkolinnalaisiin ja hänelläkin on käytössään talon palvelut.”, kertoo Matti Pietilä as.oy. Nastolan Aurinkolan hallituksesta.
Aurinkolinnassa yhteisöllisyyteen on panostettu niin tilojen suunnittelussa kuin toteutuksessakin, ja yhtiöstä löytyy runsaasti yhteisiä tiloja, kuten verstas käsitöiden tekemiseen, kuntosali, pergola, mediahuone – ja jopa oma mehiläistarha. Yhtiössä järjestetään runsaasti yhteisiä tapahtumia ja naapuriapu kukoistaa asukkaiden kesken. Uusia palveluita myös ideoidaan porukalla.
Aurinkolinnalaisten yhteisöllisyys ulottuu myös talon seinien ulkopuolelle, ja monet talon palveluista ovat laajemminkin naapuruston käytössä pientä käyttökorvausta vastaan. Aurinkolinnaa ja sen historiaa myös esitellään paikallisille ryhmille ja yhdistyksille.
”Talon historia ja arkkitehtuuri näkyvät arjen tekemisessä ja aurinkolinnalaisten ylpeydessä omaa asuinpaikkaa kohtaan. Samalla se yhdistää aurinkolinnalaiset omaan paikkakuntaan ja lähiseutuun hyvin erityisellä tavalla. Koemme tavallaan olevamme hiukan vastuussa myös paikallisylpeyden nostattamisesta.”, Pietilä kertoo.
Taloyhtiön menestys on muutakin kuin numeroita
Isännöitsijän työ nähdään usein taloyhtiön talouden ja teknisten asioiden hoitamisena. Palkitun Nastolan Aurinkolan Matti Pietilä muistuttaa myös pehmeämmistä arvoista.
”Näen, että isännöitsijällä on taloyhtiöissä avainpelaajan rooli yhteisöllisyyden edistämisessä. Olisi tärkeää muistaa, että taloyhtiö on ihmisten muodostama yhteisö, jonka menestystä ei voi mitata pelkästään numeroilla. Koti on ihmiselle yksi tärkeimmistä asioista, ja yhteisöllisyys määrittää sen, rajoittuuko koti oman asunnon vai talon seiniin tai jopa tontin rajalle. Taloyhtiö menestyy, kun kaikille sidosryhmille – niin omistusasujille, asuin- ja liiketilavuokralaisille kuin asuntosijoittajillekin – pystytään tuottamaan lisäarvoa. Yhteisöllisyyden lisääminen toimii loistavasti lisäarvon tuottajana.”
”Meillä ei ole lainkaan taloyhtiön sääntöjä. Kun yhteisöllisyys on tarpeeksi voimakasta, niitä ei ole tarvittu. Asioista voidaan puhua ja sopia muutenkin. Niitä ei ole kukaan tässä seitsenvuotisen asumisen historiamme aikana kaivannut kertaakaan tai nostanut asiaa edes esiin.”, Pietilä konkretisoi yhteisöllisyyden hyötyjä arjessa.
Pietilä antaa myös vinkin, miten taloyhtiön yhteisöllisyyttä voi lähteä vahvistamaan.
”Yhteisöllisyystavoitteet pitäisi ehdottomasti kirjata taloyhtiön strategiaan ja niitä pitäisi edistää järjestelmällisesti. Asukkaiden ja muiden sidosryhmien tyytyväisyydelle pitäisi myös asettaa mittareita ja tavoitetasoja. Näiden asioiden edistämisessä ja erityisesti parhaiden käytänteiden esittelemisessä hallitukselle isännöitsijän rooli korostuu.”
Hyvä isännöitsijä kantaa vastuuta kokonaisvaltaisesti
Hyvä isännöinti koostuu Pietilän mielestä eritoten hyvästä asenteesta, vastuullisesta työotteesta ja palvelualttiudesta.
”Hyvä isännöitsijä kantaa kokonaisvaltaista vastuuta yhtiöstä, on motivoitunut ja innostunut tehtävästään eikä vain ”suorita” sitä. Odotamme isännöintitoimiston tarjoavan myös kattavat ja hyvin toimivat sähköiset palvelut, sillä ne tuottavat lisäarvoa ja vapauttavat hallituksen resursseja vaikkapa yhteisöllisten asioiden edistämiseen. Todella tärkeää on myös hyvä tavoitettavuus ja asioiden hoituminen yhdellä yhteydenotolla. Suuri merkitys on myös asiakaspalveluhenkisyydellä. Pelkän hallituksen sijaan jokainen asukas ja muu taloyhtiön sidosryhmäläinen tulee kohtaamisessa nähdä ”avainasiakkaana”. Hyvän palvelun on ulotuttava kaikkiin, koska palvelu heijastuu lopulta aina yleiseen kokemukseen siitä, kuinka hyvä meidän taloyhtiömme on.”
Nastolan Aurinkolan isännöitsijä Päivi Haili Retta Isännöinnistä saa Pietilältä kiitosta.
”Päivi Haili on ollut meillä isännöitsijänä vasta melko lyhyen aikaa, mutta olemme jo nyt huomanneet, että hän on juuri oikea henkilö Aurinkolinnan isännöitsijäksi. Odotamme isännöitsijältä löytyvän samanlaista positiivista draivia, mitä meiltä löytyy muidenkin aurinkolinnalaisten puolelta. Ilman Päiviä emme olisi hoksanneet koko paras taloyhtiö -kilpailuakaan! Arvostamme myös kovasti sitä, että nykypäivänä pystymme pureutumaan laskutietoihin sähköisesti, ja myös muuttoilmoitukset onnistuvat helposti OmaRettassa.”
Lue lisää As.oy Nastolan Aurinkolinnasta à Nastolan Aurinkolinna | Ainutlaatuista asumista Aurinkolinnassa
kuva: Sebastian Ratu