Mihin taloyhtiö tarvitsee omaa vakuutusmeklaria? – ”Jopa kymmenien prosenttien säästöt vakuutusmaksuissa”

Ador Vakuutuspalvelut Oy on Suomen ensimmäinen kiinteistökonsernin oma vakuutusmeklariyhtiö. Mitä hyötyä siitä on taloyhtiölle? Vakuutuspalvelujohtaja Jussi Merikoski kertoo.

”Me emme ole yksittäisten vakuutusyhtiöiden edustajia, vaan edustamme aina asiakasta ja ajamme taloyhtiön etua.”

Näin aloittaa Jussi Merikoski. Hän toimii Ador Vakuutuspalvelut Oy:n vakuutuspalvelujohtajana.

Merikoski tietää, että vakuutusyhtiön ja vakuutusmeklarin välinen ero ei ole kaikille selvä.

”Vakuutusmeklari kilpailuttaa vakuutuksia, hallinnoi niitä ja huolehtii asiakkaansa vakuutusturvasta niin, että se on aina paitsi riittävällä myös hintansa puolesta mahdollisimman kilpailukykyisellä tasolla”, hän avaa.

Ador Vakuutuspalvelut on vuoden 2021 alusta toiminut vakuutusmeklariyhtiö, joka on erikoistunut kiinteistövakuuttamiseen ja kiinteistövahinkojen hoitoon.

Siinä piileekin ensimmäinen merkittävä hyöty asiakkaalle eli taloyhtiölle.

”Osaamisemme nimenomaan kiinteistövakuuttamisen kentällä on hyvin syvällistä.”

Riippumatonta edunvalvontaa

Ador Vakuutuspalveluita hyödyntää tällä hetkellä valtaosa Retta Isännöinnin asiakkaista. Mitä hyötyä vakuutusmeklarin palveluista on asiakastaloyhtiöille?

”Ador Vakuutuspalvelut on taloyhtiön edustaja ja vakuutusyhtiöistä riippumaton edunvalvoja”, Merikoski kiteyttää.

Taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä voi toki hoitaa vakuutusasiat itse. Käytännössä se on kuitenkin haastavaa.

”Ammatti-isännöitsijänkin voi olla vaikea pysyä perillä vakuutusten ehdoista tai varmistaa korvauspäätösten oikeellisuutta. Kiinteistövakuuttamisen ammattilainen sen sijaan tuntee kaikki kiemurat, osaa vertailla vakuutuksia ja seuraa jatkuvasti alan muutoksia.”

Kilpailutuksella merkittäviä säästöjä

Ador Vakuutuspalveluiden yksi tehtävistä on huolehtia, että taloyhtiö on vakuutettu oikein ja että vakuutusturva on ajan tasalla. Siksi asiakastaloyhtiön vakuutukset kilpailutetaan säännöllisesti. Kilpailutuksen yhteydessä tehdään kattava analyysi, jonka perusteella taloyhtiölle suositellaan sopivinta vakuutuspakettia.

”Sopivin paketti ei välttämättä tarkoita halvinta hintaa vaan kokonaisuutta, joka on taloyhtiölle riittävän kattava mutta samalla kilpailukykyinen suhteessa markkinahintaan”, Merikoski muistuttaa.

Taloyhtiöt ovat yksilöllisiä, joten toiselle sopiva vakuutuspaketti ei sellaisenaan välttämättä sovikaan toiselle. Säännöllinen kilpailutus pitää kuitenkin huolen siitä, ettei taloyhtiö maksa vakuutusmaksuja liikaa.

”Harva esimerkiksi huomaa, että vakuutushintoja korotetaan vuosittain. Siksi vakuutuksia on syytä kilpailuttaa riittävän usein.”

Kilpailutus voi tuoda taloyhtiölle vuositasolla merkittäviä säästöjä.

”Taloyhtiö voi saada jopa parinkymmenen prosentin säästöt vuosittaisiin vakuutusmaksuihinsa”, Merikoski avaa.

Apuna vahinkotilanteissa

Ador Vakuutuspalveluiden vahinkoasiantuntijat astuvat kuvaan silloin, jos taloyhtiössä sattuu vesivuoto, tulipalo tai muu vastaava vahinko.

”Hoidamme vahinkotilanteen vakuutusyhtiön suuntaan taloyhtiön puolesta aina vahingon dokumentoinnista sen korvattavuuden arviointiin”, Merikoski kertoo.

Vahinkoasiatuntijat myös tarkistavat vakuutusyhtiöiden tekemät korvauspäätökset. Näin varmistetaan, että päätökset on tehty vakuutussopimuksen ehtojen mukaisesti.

”Vahinkotilanteissa on oleellista tietää, mitä kaikkea voi vaatia, jotta taloyhtiö saa ehtojen mukaisen korvauksen. Se voi säästää taloyhtiöltä pitkän pennin.”

Jos korvauspäätös on puutteellinen tai virheellinen, siitä reklamoidaan vakuutusyhtiöön tai tarvittaessa vakuutuslautakuntaan asti.

”Voisi siis sanoa, että toimimme ikään kuin korvauspäätösten oikeellisuuden tarkastajana.”

Lisäturvaa erilaisiin tilanteisiin

Ador Vakuutuspalvelut palvelee tällä hetkellä ainoastaan Retta Isännöinnin ja Kontu Isännöinnin asiakastaloyhtiöitä. Mitä hyötyä asiakkaalle on siitä, että vakuutusasiat hoidetaan isännöinnin kanssa samassa talossa?

Jussi Merikosken mukaan suurin hyöty on palvelun tehokkuus ja sitä kautta myös hintatason kilpailukyky.

”Kun olemme osa samaa konsernia, saamme tarvittavat tiedot sujuvasti käyttöömme. Näin pystymme palvelemaan asiakasta mahdollisimman nopeasti.”

Asiakastaloyhtiöt kiittelevätkin Suomen ensimmäistä kiinteistökonsernin osana toimivaa vakuutusalan palvelua nimenomaan sen reagointinopeudesta. Nopeasta ja asiantuntevasta palvelusta vastaavat yhtiön vakuutusmeklarit, vahinkoasiantuntijat ja vakuutusmeklariassistentit, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä isännöitsijöiden kanssa.

Ador Vakuutuspalvelut tarjoaa asiakkailleen myös erilaisia kiinteistövakuutusta täydentäviä asiakastuotteita – kiinteistövakuutus kun ei kata kaikkea, eikä vastaavaa kokonaisuutta voi vakuutusyhtiöistä edes ostaa.

Esimerkiksi Ador Torjuntaturva on tällainen lisäturvapalvelu. Se on vuosimaksullinen asiakastuote, jolla taloyhtiö voi varautua tuholaistorjunnasta aiheutuviin kuluihin.

”Kiinteistövakuutus sisältää aina tietyt perusasiat, mutta asiakastuotteilla saatava lisäturva laajentaa vakuutusturvan tasoa”, Merikoski päättää.

Tutustu Ador Vakuutuspalveluihin

Kiinnostuitko?

Jätä tarjouspyyntö isännöintipalveluista, niin otamme sinuun yhteyttä ja kerromme kuinka voimme olla avuksi.

Jätä tarjouspyyntö isännöintipalveluista

Mistä olet kiinnostunut?

Pakolliset tiedot

Lisätiedot

Pudota tiedostot tähän tai
Max. tiedoston koko: 128 MB.

    Lähettämällä lomakkeen annat meille luvan käsitellä tietojasi tietosuojaselosteemme mukaisesti.