{{ result.type_rendered }}
Kun isännöitsijä Jarkko Kosunen soitti viime syksynä hallituksen puheenjohtaja Raimo Puustiselle ja ehdotti taloyhtiön lainan kilpailuttamista, ei vastausta tarvinnut kauan miettiä. Kustannusten nousu näkyi myös Asunto Oy Torikatu 33:n taloudessa. Vuonna 2014 valmistuneella taloyhtiöllä oli vielä jäljellä rakennusaikaista lainaa.
Idea lainan kilpailutukseen oli tullut Adorin lainakilpailutus palvelua luotsaavalta Veli Huotarilta. Hän etsi kohteita palvelunsa pilottiin ja oli tutustunut Rettan isännöimien taloyhtiöiden lainoihin. Torikatu 33 vaikutti sopivalta, koska isolla yhtiöllä oli lainaa jäljellä sen verran, että kilpailutuksella voisi saada selviä säästöjä.
– Annoimme hankkeelle luvan, sillä lainakilpailutus ei maksa taloyhtiölle mitään eikä vaadi taloyhtiön päässä valmisteluja, paitsi päätöksen lähteä mukaan, kertoo Puustinen.
Kaikkineen lainan kilpailutus vei aikaa vain muutaman kuukauden. Asia käytiin marraskuussa ensin läpi isännöitsijän ja hallituksen kesken. Tämän jälkeen Adorin lainakilpailutus laati tarvittavat dokumentit ja pyysi tarjoukset pankeilta. Mukana kilpailutuksessa oli kahdeksan pankkia mukaan lukien alkuperäisen lainan myöntänyt pankki.
Jo tammikuussa Puustinen ja Kosunen pääsivät tutustumaan pankkien antamiin lainatarjouksiin. Yksi lainatarjous oli ylitse muiden ja sen kanssa haluttiin edetä. Päätös oli helppo, vaikka kohtuullisia tarjouksia tuli muitakin.
Tämän jälkeen lainatarjous käytiin vielä läpi hallituksen kanssa. Tammikuun lopulla pidettiin ylimääräinen yhtiökokous, jossa lainatarjous hyväksyttiin yksimielisesti. Isännöitsijä hoiti tarvittavat järjestelyt vanhan ja uuden pankin välillä.
Isännöitsijä ja puheenjohtaja kiittelevät Adorin palvelua sujuvuudesta.
– Löysimme helpon tavan kilpailuttaa lainat. Taloyhtiölle palvelu oli valmis paketti, kun hallituksen rooliksi jäi vain tehdä viralliset päätökset, sanoo Kosunen.
Adorin asiantuntija laati kaikki dokumentit, joita kilpailutusta varten tarvittiin. Prosessin vaatimat palaverit Adorin ja taloyhtiön välillä pystyttiin hoitamaan pääosin etänä. Vain viralliset päätökset tehtiin hallituksen kokouksessa ja ylimääräisessä yhtiökokouksessa kasvokkain.
– Meille tämä oli helppoa, sillä kaikki kilpailutukseen liittyvät työt toteutettiin Adorin palvelussa ja asiat saatiin hyvin valmisteltuna eteen, toteaa Puustinen.
Kosunen ja Puustinen kokevat saaneensa lainakilpailutuksesta apua taloyhtiön talouden hallinnointiin juuri oikeaan aikaan, sillä kustannukset olivat nousussa.
– Taloyhtiön johdon tehtävä on huolehtia mahdollisimman hyvin talon taloudesta ja tämä on yksi osa kulujen kurissa pitämistä. Kilpailutuksen kautta pystymme pitämään taloyhtiön kilpailukykyisenä nyt, kun kustannukset ja korot ovat nousseet, pohtii Puustinen.
Osakkaatkin ovat olleet tyytyväisiä siitä, että uuden lainan myötä lainamarginaalia saatiin pudotettua merkittävästi. Tällä on iso vaikutus yhtiön rahoitusvastikkeeseen.
Kosunen epäilee, ettei omatoimisella kilpailutuksella olisi saatu yhtä edullisia tarjouksia yhtä ripeällä aikataululla. Jos dokumentit pankeille olisi tehty itse, ei datan muoto olisi ollut niin hyvä, eikä siten lopputuloskaan.
– Hyvin valmisteltu materiaali pankkien suuntaan nopeutti ja helpotti varmasti pankkien työtä, kun he antoivat lainatarjouksia, sanoo Kosunen.
Teksti: OmaRetta-asiakaslehden toimitus, kuvat Lari Lievonen
Asuntovuokrauksen asiakaspalvelu ja verkkokauppa ovat poikkeuksellisesti suljettuina järjestelmäpäivityksistä johtuen to 21.11. klo 15:00 – ma 25.11. 8:00. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestäsi!