{{ result.type_rendered }}
Retta Isännöinti är Finlands största fastighetsförvaltningsföretag. Företaget fungerar som fastighetsförvaltare för cirka 6 000 bostadsbolag på över 40 orter runt om i landet. Retta Way är företagets utvecklade nya sätt att bedriva fastighetsförvaltning. Målet är en mer enhetlig verksamhetsmodell som gör det möjligt att erbjuda kunderna en ännu bättre service.
Fördelarna med Retta Way är högre kvalitet, bättre tillgänglighet och snabbare tjänster. En viktig del av verksamhetsmodellen är nära samarbete och teamwork samt effektivisering av metoder.
– ”Under de senaste åren har vi förnyat vår verksamhet väldigt mycket. Vi har förenklat processerna och introducerat många nya och moderna digitala verktyg som underlättar arbetet både för våra kunder och för våra fastighetsförvaltare”, säger Linda Koivunen, utvecklingschef på Retta Isännöinti.
Att stärka teamarbetet är en central reform i Retta Way. Det har investerats i Rettas interna verksamhet, och dessutom har fastighetsförvaltarna i bostadsbolagen tillgång till ett brett team av experter. Experter inom teknisk förvaltning hjälper fastighetsförvaltarna med andelsägarrenoveringar och renoveringsprojekt för bostadsbolag. Ekonomiteamet ansvarar för bostadsbolagens bokföring och lånehantering.
Som en stor nyhet har Retta lanserat tjänsten OmaRetta för alla sina kunder. Det är en dygnet runt öppen boendeportal där man kan sköta bostadsbolagets ärenden när det passar bäst för en själv.
OmaRetta betjänar både bostadsbolagens styrelser och boende. Där kan man se bostadsbolagets information väldigt omfattande och när som helst. Styrelserna kan till exempel följa bostadsbolagets kassaflöde mycket noggrant. För delägare och boende erbjuder OmaRetta bekvämt många nödvändiga tjänster: där kan man bland annat göra felanmälningar, beställa dokument och granska bostadsbolagets räddningsplan.
Enligt Retta Isännöintis administrativa förvaltare Toni Andem har den nya digitala tjänsten fått ett utmärkt mottagande.
Kundnöjdhet är särskilt viktigt för Retta, och den mäts i samband med varje servicehändelse. Efter varje händelse får kunden en kort enkät där de kan berätta var Rettas tjänst lyckades och var det fortfarande finns utrymme för förbättringar. All feedback granskas och används för att utveckla verksamheten.
Ett nationellt kundservicecenter ser till att Retta är tillgänglig och betjänar på flera sätt både via telefon och elektroniskt. Enligt Andem är erfarenheterna av Rettas centraliserade kundservice mycket goda. Tack vare kundservicecenter upplever kunderna att de får service snabbare och mer effektivt.