{{ result.type_rendered }}
Planmässig fastighetsskötsel är nyckeln till trivsel och till att bevara fastighetens värde
Retta Living ser till att fastighetsskötseln i ditt bostadsbolag sker i tid och utifrån verkliga behov. Även underhåll och städning kan vid behov konkurrensutsättas. Dessutom samordnas bostadsbolagets inköp av material och tjänster för fastighetsskötsel med inköp för andra Retta Living-kunder, vilket möjliggör betydande kostnadsbesparingar.
Fastighetsskötseln leds av Retta Livings expertteam, och styrelsen i bostadsbolaget kan följa verksamheten via digitala tjänster.
Resultatet av tjänsten är förbättrad kvalitet på fastighetsskötseln och sänkta kostnader, vilket ger en tydlig fördel för bostadsbolagets underhållsavgifter. Retta Livings kunder har i genomsnitt uppnått en 25 % besparing på kostnaderna för fastighetsskötseln.
Tjänsten passar alla bostadsbolag som anlitar en extern leverantör för fastighetsskötsel. Tjänsten beställs genom ett beslut i bostadsbolagets styrelsemöte.
Vill du veta mer?
Styrelsen i bostadsbolag fattar beslut om att kartlägga underhållsprogrammet och eventuellt genomföra en konkurrensutsättning för kommande arbeten. Samtidigt kan beslut tas om att införa digital övervakning. För detta ändamål upprättas ett eget tjänsteavtal.
En expert analyserar bostadsbolagets totala underhållsbehov och presenterar ett preliminärt förslag för ett underhållsprogram inklusive de tjänster som behövs.
Retta Livings experter går igenom undershållsprogrammet tillsammans med disponenten.
Undershållsprogrammet presenteras för bostadsbolagets styrelse, och en fastighetsinspektion genomförs. Styrelsen bekräftar därefter underhållsprogrammet.
Retta genomför en upphandling eller en prisjustering med de nuvarande tjänsteleverantörerna.
Rettas upphandlingsexpert gör en offertjämförelse och presenterar resultaten av upphandlingen eller prisjusteringen för bostadsbolagets styrelse.
Styrelsen väljer och beslutar självständigt om en lämplig tjänsteleverantör eller samarbetspartner.
Ett nytt, omfattande avtal för underhåll och städning upprättas mellan bostadbolaget och tjänsteleverantörerna.
Underhållsprogrammet registreras i systemen och tjänsten tas i bruk.
Gemensamma ock koordinerade inköp av material och tjänster påbörjas.
Styrelsemedlemmarna får insyn i OmaRetta’s underhållskalender, där de kan följa med genomförandet av underhållsprogrammet enligt avtalet.
Tjänsten finns även tillgänglig för enskilda bostadsbolag. För nybyggen samarbetar vi med byggföretag och skapar underhållsböcker, underhållsprogram samt upphandlar underhållspartners för att säkerställa en hög kvalitet på servicen redan från början på byggnadens livscykel.