{{ result.type_rendered }}
Rettas auktoriserade ekonomitjänster täcker alla de ekonomiska tjänster som ditt bostadsbolag behöver, från bokföring till lånehantering. Rettas ekonomiexperter ger också rådgivning och vägledning i hanteringen av bolagets ekonomi.
Rettas bokförare ser till att förvaltaren alltid har tillgång till all nödvändig och aktuell information som behövs för att sköta bostadsbolagets ärenden. Ekonomitjänsterna är en integrerad del av Rettas disponenttjänster och bostadsbolaget debiteras inte separat för dem.
Rettas ekonomitjänster för bostadsbolag består av ekonomihantering, budgetering och uppföljning av budgeten.
Vi tar hänsyn till ditt bostadsbolags individuella behov i ekonomihanteringen och säkerställer att bolagets ekonomi följer alla myndighetskrav.
Bostadsbolagets ekonomihantering kräver särskild expertis, som vi värnar om i våra ekonomitjänstenheter specialiserade på fastighetsbranschen. Ekonomihantering för bostadsbolag skiljer sig avsevärt från exempelvis företags bokföringstjänster, eftersom bostadsboalgen inte har vinst som mål i sin verksamhet.
Från bostadsbolagets ägare tas endast ut så mycket pengar som behövs för att täcka boende- och levnadskostnaderna. En kompetent bokförare ser till att de pengar som aktieägarna investerat i sina egna hem används korrekt, att ekonomiskt material är tydligt för varje akteiägare och att det underlättar beslutsfattandet.
Kontinuerlig uppföljning av betalningspåminnelser och aktuell indrivning är en väsentlig del av ekonomihanteringen för bostadsbolag. Vi hanterar också bostadsbolagets lånehantering och finansiella beräkningar för projekt som kräver särskild expertis.
Vi känner också till fastighetsbranschens momsregler och utreder vid behov även gamla momsfrågor för ditt bostadsbolags bästa.
I alla Rettas fem enheter för ekonomitjänster används samma moderna och ändamålsenliga system, arbetsmodeller och processer, vilka ständigt utvecklas och uppdateras. Rettas ekonomitjänster blev auktoriserade av Ekonomiadministrationsförbundet i augusti 2023.
Elektroniska system påskyndar hanteringen av bostadsbolagets ärenden. Systemrobotar och automation säkerställer att hanteringen av bolagets information är av jämn kvalitet och sker enligt tidsplan. Tack vare automationen får våra bokförare också mer tid för äkta samtal och möten med bostadsbolagets förvaltare.
Alla dokument som rör bostadsbolagets ekonomi och bokföring är kontinuerligt tillgängliga för bolagets styrelse i OmaRetta-tjänsten. Transparent och realtidsbaserad ekonomihantering är en stor fördel för ditt bostadsbolag. OmaRetta-tjänsten är kostnadsfri för Rettas kunder.
Rettas ekonomitjänster sysselsätter över 200 specialister inom fastighetsbranschen. För ert bostadsbolags ekonomi ansvarar alltid en utsedd bokförare, och om denne är frånvarande tas ert bostadsbolags ärenden om hand av en utsedd vikarie. Dessutom har ert bostadsbolag tillgång till ett omfattande nätverk av specialiserade experter som har specialkunskap på bland annat frågor kring mervärdesskatt och juridik som rör bostadsbolag.
Er bostadsbolags ekonomi hanteras alltid ansvarsfullt och tryggt. Inga fakturor upprättas och godkänns av samma person, vilket förhindrar farliga arbetskombinationer. Samarbetet med ert bostadsbolags revisor är smidigt och effektivt.
Vår personal genomgår regelbundna utbildningar så att ert bostadsbolag alltid har tillgång till den senaste informationen om de krav som gäller för fastighets- och förvaltningsbranschens ekonomihantering. Inget ekonomiskt ärende som rör ert bostadsbolag lämnas utan svar!
Du når oss alltid digitalt, personligt och smidigt! Genom vår telefonservice svarar vi i genomsnitt på mindre än en minut. Via OmaRetta-tjänsten kan du dessutom följa statusen på ditt ärende i realtid.
Som ett ISA-auktoriserat disponentföretag är vi engagerade i att erbjuda disponenttjänster av hög kvalitet som säkerställer att vi uppfyller de krav som auktoriseringen kräver.
Som auktoriserad medlem i Ekonomiadministrationsförbundet i Finland erbjuder vi våra kunder säkra och pålitliga ekonomitjänster.