{{ result.type_rendered }}
Ador Oy har utvecklat en ny process för att konkurrensutsätta marginalerna på bostasbolagens lån.
Ador-tjänsten uppmanar bostadsbolagen att enkelt konkurrensutsätta sina lånemarginaler. Konkurrensutsättning av bostadsbolagens lån har länge varit en ineffektiv process både för de bostadsbolag som ansöker om lån och för de banker som beviljar lån, vilket gör att lånemarginalerna ofta inte har blivit konkurrensutsatta. Ador-tjänsten gör en analys baserad på digital data och och en digital massupphandlingsprocess, vilket gör det lättare för bankerna att lämna låneerbjudanden. Alla de största bankerna i Finland är med i Ador-tjänsten.
Sparmöjligheterna på bostadsbolagens lånemarginaler är stora, från 30 till 70 procent. Enligt erfarenheter kan bostadsbolaget spara mellan 5 000 och 1 000 000 euro beroende på lånets storlek. Genom en framgångsrik konkurrensutsättning och sänkning av lånemarginalen minskar också de boenderelaterade kostnaderna för aktieägarna.
Tjänsten är baserad på en så kallad framgångsavgift. Om inga besparingar görs med Ador betalar inte kunden något för tjänsten. Om kunden accepterar ett erbjudande och besparingar uppstår, tar Ador ut ett arvode på 25 procent av de besparingar som görs under det första året. Med besparingar avses de inbesparinar som uppnås genom att sänka lånemarginalen, efter att konkurrensutsättningens kostnader avdragits.
Via Ador-tjänsten är det nu möjligt att jämföra lån och vår låneanalys visar bostadsbolagets låneupphandlingspotential.
Ador-tjänsten analyserar data från 9 000 lån, som sammanlagt utgör ett lånekapital på över 2 miljarder euro.
Ador har i samarbete med bankerna skapat en effektiv process för låneupphandling. Genom Ador upphandlas varje år ett betydande lånekapital på 1 miljard euro.
På detta sätt uppnås fördelarna med massupphandling, även om varje lån konkurrensutsätts individuellt.
Ador minskar bostadsbolagets lånekostnader och därmed även aktieägarnas kostnader.
Bostadsbolaget får marknadens billigaste lån.
En billigare lån för bostadsbolaget leder till betydande besparingar på finansieringsavgiften under lånets löptid.
Som resultat av upphandlingen har bostadsbolagen i genomsnitt uppnått besparingar på 30–70 % , som bäst besparingar på hundratusentals euro i lånemarginalkostnader.
Ador effektiviserar analysen av bostadsbolagens lån genom att automatisera arbetsmoment och genom att använda artificiell intelligens för att förbättra förutsägbarheten, analysen och noggrannheten i bostadsbolagets låneprocess.
Tjänsten är enkel att använda och underlättar jämförelsen av lån för bostadsbolag.
För det genomförda låneavtalet och besparingarna på lånekostnader uppbärs ett arvode som betalas av bostadsbolaget. Adors arvode betalas lätt tillbaka med de besparingar som uppnås genom upphandlingen, vilket gör att upphandlingen i princip är helt riskfri för bostadsbolaget.