Emmi Kivistö, asiakkuuspäällikkö, Retta Management

Asiakkuuspäällikkönä Retta Managementissa työskentelevä Emmi päätyi kiinteistöalalle hieman mutkan kautta. Koulutustaustaltaan Emmi on kauppatieteiden maisteri LUT-yliopistosta Lappeenrannasta. Pääaineenaan hän opiskeli hankintojen johtamista ja sivuaineenaan taloutta.  

Valmistuttuaan Emmi muutti työn ja miehen perässä Helsinkiin. Vanhempainvapaansa aikana hän halusi ottaa toisenkin suuren harppauksen ja hakeutui Aalto Yliopistoon kiinteistötalouden opintojen pariin. Näiden opintojen myötä Emmi löysi Rettan. Aiemmissa työpaikoissaan Emmi oli toiminut hankintojen ja talouden tehtävien parissa, mutta nopeasti kävi selväksi, ettei hän tulisi palaamaan opinto- ja äitiysvapaaltaan aiempien töidensä pariin pitkäksi toviksi. Uuden alan viehätys ja Rettan mukaansatempaava työyhteisö olivat imaisseet hänet mukaansa. Vaikka päätös alan ja työpaikan vaihdosta ei ollut Emmille läpihuutojuttu, hän sanoo olevansa nyt erittäin tyytyväinen niin nykyiseen tehtäväänsä kuin päätökseensä vaihtaa sekä alaa että työtehtäviä. Hyppy uuteen siis kannatti, ja nykyisessä roolissaan Emmi pääsee päivittäin haastamaan itseään ja ammentamaan osaamisestaan muidenkin hyödyksi. 

Emmi on työskennellyt Rettalla elokuusta 2021, jolloin hän aloitti Junior Key Account Managerina asuntojen kiinteistöjohtamispalvelujen yksikössä. Jo muutaman viikon jälkeen Emmi sai ensimmäisen oman asiakkuuden, ja loppuvuodesta 2021 vastuut kasvoivat niin, että nimikekin muuttui muotoon asiakkuuspäällikkö.  

Millainen on tyypillinen työpäiväsi? 

Emmi kertoo, että asiakkuuspäällikön tehtäväkenttä on laaja; kenties laajin Rettan tarjoamista tehtävistä. Omassa asiakkuudessaan LähiTapiola Kiinteistövarainhoito Oy:ssä Emmillä on ”koko paketti” hallittavanaan, mikä tarkoittaa asuntovuokrausta, isännöintiä ja ylläpitoa sekä talouden kokonaisuutta. Asiakkuuspäällikkönä Emmi vastaa siitä, että tieto kulkee mutkattomasti asiakkaan ja Rettan välillä, ja että kaikilla osapuolilla on riittävät tiedot ja työkalut suoriutua tehtävistään odotetulla tavalla sekä mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea. 

Emmin rutiininomaisia, kuukausittain toistuvia työtehtäviä ovat esimerkiksi raportointi ja laskutusaineiston tarkastaminen, ennustaminen ja budjetointi sekä näiden seuraaminen yhteistyössä tiimiläisten kanssa, vuokraustilanteen seuraaminen ja toimenpiteiden suunnittelu, sisäiset kuukausipalaverit ja ulkoiset kehityspalaverit, mahdolliset reklamaatiot ja asukastyytyväisyys sekä erilaiset ylläpidon hankkeet ja niistä kartalla oleminen. Lisäksi lähes päivittäin tulee jotain yllättävää, joka vaatii suunnittelua ja reagointia.  

Emmi vastaa siis asiakkuudesta kokonaisuudessaan, ja hän kehuu, että asiakkuuden parissa työskentelevien tiimi koostuu huikeista ammattilaisista, joilla on valtavasti osaamista ja kokemusta. Emmi kokee, että hänen tärkein tehtävänsä on saada tämä osaaminen valjastettua muotoon, joka hyödyttää asiakastamme parhaalla mahdollisella tavalla. Aiemmin Emmi on työssään kipuillut hieman sen kanssa, että hän osaa paljon, mutta pintapuolisesti. Nyt hän näkee tämän vahvuudekseen: hänellä on monipuolinen työkokemus ja hän ymmärtää kokonaisuuden. Yksityiskohdissa hän voi sitten tukeutua työkavereihinsa, ja näin saadaan yhdessä rakennettua parasta mahdollista palvelua asiakkaalle – ja ylitettyäkin heidän toiveensa ajoittain. 

Mikä on parasta työssäsi? 

Tärkeimpänä antina työssään ja työyhteisössään Emmi mainitsee luottamuksen. Emmiin luotetaan, ja hän voi luottaa kollegoihinsa sekä heidän kykyynsä ja haluunsa tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Emmi myös saa työkavereiltaan tukea aina, kun sitä tarvitsee. Hän kehuu myös asiakkaansa mutkattomuutta ja yhdessä tekemisen asennetta. 

Emmi on alalla edelleen melko tuore, mutta talossa on pitkäaikaisia konkareita ja ammattilaisia, joiden tietotaidolla ei tunnu olevan rajoja. Kun Emmin innokkuus ja halu oppia yhdistyy näiden konkareiden tukeen, on lopputulos todella hyvä. Emmi myös kokee, että hän saa olla rohkeasti oma itsensä. Isossa organisaatiossa mukaan mahtuu erilaisia henkilöitä eri taustoin ja kiinnostuksen kohtein, ja Emmille on tärkeää, että Rettalla henkilöstöä arvostetaan. Emmistä on hienoa olla osa isoa porukkaa, sillä aiemmin hän on toiminut tehtävissään melko yksin. 

Mitä olet oppinut Rettalla työskennellessäsi? 

Emmi kertoo oppineensa, että ainoa varma asia on muutos; meillä ei haluta jäädä paikoilleen, vaan haluamme keksiä uusia tapoja tehdä asioita, hyödyntää olemassa olevaa teknologiaa, tehostaa toimintoja ja toimia alalla suunnannäyttäjänä. Haluamme innostua ja innostaa sekä omaa henkilöstöä että yleistä kiinteistöalan ilmapiiriä. Kiinteistöala on ollut hieman vanhanaikainen ja kehitys myös tulee jonkin verran viiveellä muihin aloihin verrattuna, mutta me haluamme tuoda tähän muutosta ja edesauttaa kehitystä mm. vastuullisuusasioissa ja digitalisaation saralla. Panostamme näihin asioihin tosissaan. Emmi on ilokseen saanut huomata Rettan olevan ennen kaikkea uudistuva organisaatio, jossa halutaan panostaa henkilöstön hyvinvointiin ja viihtymiseen.  

Emmi on henkilönä eteenpäinpyrkivä ja tavoitteellinen, ja Rettan kaltainen iso organisaatio tarjoaa hänelle mahdollisuuksia kasvaa, kehittyä ja luoda uraa. Lyhyestä työkokemuksestaan huolimatta Emmille annetaan vastuuta ja päätäntävaltaa, ja hän tuntee, että hänen työpanostaan arvostetaan. Emmille päätäntävalta ja vapaus työssä ovat tärkeitä, ja näiden luonnollisena vastapainona hän myös kantaa vastuun tekemisistään ja etenkin siitä, jos jokin asia ei hoidu toivotulla tavalla. Emmi saa myös mentoriltaan, kollegoiltaan ja esihenkilöltään ohjausta tarvittaessa.  

Asiakkuuspäällikön tärkein tavoite on tyytyväinen asiakas. Aina ei ole helppoa tunnistaa, onko asiakas aidosti tyytyväinen, mutta Emmi kokee onnistuneensa tehtävässään ja on saanutkin kiitosta niin kollegoiltaan kuin asiakkaaltaan. Emmi sai tunnustusta työstään myös toukokuussa 2022 pidetyssä, koko yrityksen yhteisessä Retta -päivässä, jossa hän pokkasi yhdessä kollegansa kanssa tulokaspalkinnon. Silti hän pohtii ajoittain, voisiko asioita tehdä vieläkin paremmin tai enemmän. Kiinteistöalalla työskentely vaatii nopeaa reagointia alalla tapahtuviin muutoksiin ja ilmiöihin. Näistä perillä oleminen ja muutosten huomioiminen omassa asiakkuudessa ovat keinoja pitää asiakas tyytyväisenä jatkossakin. Ennakointi ja riskien alentaminen nostavat asiakastyytyväisyyttä. Keinoja voi olla useita, mutta pääsääntöisesti pienilläkin teoilla voi heilauttaa laivaa asiakkaan eduksi.

Kenelle tehtäväsi ja kiinteistöala mielestäsi sopii? 

Emmin mielestä kiinteistöala sopii ihan jokaiselle! Ala on laaja ja täällä riittää tekemistä. Lisäksi ala kehittyy jatkuvasti, jolloin erilaisista osaajista on pulaa. Meilläkin aukeaa kivaa tahtia uusia positioita eri tiimeistä, kun kasvamme ja kehitymme. 

Asiakkuuspäällikön tehtävässä tilanteet elävät nopeallakin aikataululla ja muutoksia tapahtuu välillä yllättäen. Aikataulujen hallinta ja pään kylmänä pitäminen stressaavissa tilanteissa on Emmin mielestä tärkeimpiä ominaisuuksia, joita asiakkuuspäälliköllä tulee olla. Kyky ymmärtää kokonaisuuksia ja ajatella myös perinteisten toimintamallien ulkopuolelta tukevat onnistumista asiakkuuspäällikön työssä. Asiakkuuden hoitamiseen ei ole yhtä sabluunaa, mutta kyky oppia toisilta ja monistaa hyväksi havaittuja toimintamalleja sekä kehittää nykyisiä tapoja omiin tarkoituksiin paremmin sopiviksi auttaa myös tässä työssä menestymisessä.  

Mitä vinkkejä haluaisit antaa ihmiselle, joka haluaa tälle alalle töihin? 

Ota rohkeasti yhteyttä meidän henkilöstöömme. Kerromme mielellämme, millaista kiinteistöalalla on työskennellä ja mahdollisesti saadaan sinusta uusi työkaveri. Alalle tarvitaan konkareita, mutta samalla myös kuplan ulkopuolelta tulijoita, jotka osaavat tuoda uusia ideoita ja ammentaa toimivista konsepteista uusia toimintamalleja. Positiivinen asenne ja tekemisen tahto ratkaisevat!