{{ result.type_rendered }}
Retta Living -palvelu on uudenlainen Rettalla valtakunnallisesti käytössä oleva palvelumalli, joka on kehitetty tukemaan taloyhtiöiden ylläpidon johtamista. Palvelulla halutaan varmistaa, että taloyhtiöiden kiinteistönhoito toteutetaan ajallaan, tarpeiden mukaan ja kustannustehokkaasti.
Taloyhtiöiden kustannuksista suuri osa, jopa yli puolet syntyy ylläpidosta. Palveluiden oikealla mitoittamisella ja säännöllisillä tarkastuksilla voidaan optimoida kustannuksia ja parantaa monimuotoisista toimenpiteistä koostuvaa kiinteistön ylläpitoa.
Retta Living -palvelun tarkoituksena on tuoda apua kiinteistöjen hoidon kokonaisuuden hallintaan muun muassa määrittämällä huollon, siivouksen sekä muiden tarvittavien palveluiden sisältöjä. Näin palveluntuottajien on helpompi tarjota kiinteistöille palveluita ja tuotteita kiinteällä hinnalla, sekä tarjoajien hinnat ovat tällöin keskenään vertailukelpoisia. Taloyhtiöille tämä näyttäytyy parempana kulujen ennakoitavuutena.
Et ole hyväksynyt kohdistamisevästeitä. Nähdäksesi videon, muuta asetuksiasi.
Salla Hurnonen on Retta Livingin palvelun omistaja ja vastaa palvelun kehittämisestä.
Retta Livingin tiimin ylläpitopäällikkönä toimii Markus Pakkanen. Pakkasen vastuulla on kiinteistöjen ylläpidon johtaminen yhdessä asiantuntijatiiminsä kanssa.
Rettan Kotkan toimipisteellä toimiva isännöitsijä Tommi Yrjölä kertoo Retta Livingin helpottavan myös isännöitsijän työtä.
Salla Hurnonen on Retta Livingin palvelun omistaja ja vastaa palvelun kehittämisestä. Hurnonen kertoo, että Rettalla on jatkuva halu kehittää asiakkailleen aina vain parempia isännöintiä tukevia, taloyhtiöitä auttavia palveluita. Retta Living vastaa näihin tarpeisiin esimerkiksi kilpailuttamalla kiinteistönhoidon kaikki osa-alueet, mukaan lukien huollon, siivouksen ja vuosittaiset tarkastukset.
– Ylläpidon johtamisen tiimi vastaa meillä kiinteistön ylläpitotarpeiden kartoittamisesta. Tiimissä on ylläpitotaustaisia asiantuntijoita ja talotekniikan ammattilaisia, jotka mitoittavat rakennusosien ja talotekniikan tarkastukset. Rettalla kilpailutustiimi, joka hoitaa taloyhtiöiden ylläpidon sopimusten kilpailutukset sekä julkiset kilpailutukset.
– Palvelut kilpailutetaan alueellisesti ja valtakunnallisesti. Tarjolla on myös palveluita, joita paikalliset kiinteistönhoitoliikkeet eivät tarjoa, esimerkiksi kattojen tarkastukset Hurnonen lisää.
Huolto-ohjelman suunnitteleminen on tärkeä osa kiinteistön ylläpitoa
Retta Livingin asiantuntijat laativat taloyhtiölle huolto-ohjelman. Ohjelma varmistaa, että palvelut ovat tarpeellisia ja määrämittaisia, jolloin taloyhtiö saa juuri tarvitsemansa palvelut.
Retta Livingin tiimin ylläpitopäällikkönä toimii Markus Pakkanen. Hänen vaastuullaan on kiinteistöjen ylläpidon johtaminen eli kiinteistönhoidon sopimusten toteutumisen valvonta yhdessä asiantuntijatiiminsä kanssa, jotka laativat huolto-ohjelmia taloyhtiöille. Pakkanen kertoo, että suunnitelman laatiminen on tärkeää, koska silloin pystytään huoltamaan taloyhtiötä ennakoivasti. Ennakoivalla huoltamisella taloyhtiölle kertyy ajan saatossa myös säästöjä.
– Kun huolletaan ajallaan, vähentää se esimerkiksi ilmanvaihtokojeiden energiankulutusta. Kun ei ole tukkeutuneita suodattimia ja kennot ovat puhtaat, niin ilma pääsee kulkemaan paremmin ja energiankulutus pienenee. Vastaavasti taas sitten koneiden käyttöikä pitenee sitä myötä, kun niitä huolletaan, Pakkanen kertoo.
Huoltokalenteri takaa ajantasaisen kiinteistöhallinnan
Retta Living -palvelu parantaa konkreettisesti kiinteistönhoidon hallintaa ja seurantaa tarjoamalla selkeän sähköisen huoltokalenterin. Kalenterin avulla voidaan reaaliajassa tarkistaa, onko sovitut tehtävät suoritettu ajallaan. Myös taloyhtiön hallitus voi helposti tarkistaa, onko suunnitellut huoltotyöt tehty ja milloin ne on toteutettu. Tämä tuo kiinteistöjohtamiseen selkeyttä ja luotettavuutta.
– Kun kaikki työt merkitään tarkasti kalenteriin ja räätälöidään kiinteistön tarpeisiin, varmistetaan että suunnitellut tehtävät, kuten rännien puhdistus ja ikkunoiden pesu, tehdään oikeaan aikaan. Sähköiset merkinnät huoltokalenterissa osoittavat, että työt on todella suoritettu. Isännöitsijän näkökulmasta tämä on juuri sitä kiinteistöjohtamista, johon pyritään. Aiemmin tehtävien toteutumista ei voitu yhtä helposti todentaa, Yrjölä toteaa.
Ennakoivaa huoltoa – Kustannussäästöjä ja selkeää hinnoittelua
Retta Living tukee taloyhtiön arvon säilymistä huolto-ohjelman avulla. Ennakoiva huolto varmistaa kiinteistön kunnossapidon ja antaa isännöitsijälle tietoa siitä, mitä korjauksia taloyhtiössä tulisi tehdä tulevaisuudessa.
– Palveluntuottajien on helpompaa hinnoitella palvelu, koska he eivät joudu arvailemaan sen sisältöä. Tämä selkeyttää taloyhtiölle ostettavaa palvelua ja vähentää erillisveloitusten määrää, mikä tuo kustannussäästöjä ja läpinäkyvyyttä. Ennakoivalla huollolla vältetään isoimpia korjauskuluja ja ennakoimattomia kustannuksia, jolloin kulut pysyvät hallinnassa, Pakkanen selittää.
– Taloyhtiölle on kilpailutettu myös LVI-huollot, mikä tuo lisähyötyä. Taloyhtiö voi hankkia valmiiksi tuotteistettuja LVI-palveluita, kuten WC-istuimen tai keittiöhanan vaihdon kiinteään hintaan, riippumatta työn kestosta. Hinnasto on sama kaikille ja kumppanuussopimukset on neuvoteltu siten, että kiinteä hinta voidaan tarjota, Yrjölä lisää.
– Huolto-ohjelman avulla saadaan tulevaisuuden suunnitelmia, mutta myös historiatietoa. Ilman sähköisiä huoltokirjoja ei tiedetä, mitä korjauksia tai huoltotoimenpiteitä on aiemmin tehty. Tämä historiatieto on tärkeä osa kiinteistönhallintaa, Yrjölä päättää.
Retta Living -palvelut ovat saatavilla Rettan isännöimiintaloyhtiöihin kautta maan. Keskustele asiasta isännöitsijäsi kanssa tai jätä yhteydenottopyyntö.